Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën |
---|
Doelstelling: |
Een solide financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten en een begrijpelijke digitale presentatie van onze financiële documenten. |
Portefeuillehouder(s): |
Hans Wijnants |
Speerpunt 1 - De gemeentelijke financiën op orde
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
1.1 - De saldi van de meerjarenprogrammabegroting zijn voor alle vier de jaren positief en duurzaam structureel sluitend | Onder duurzaam sluitend wordt ook verstaan dat in de twee tussenjaren van de meerjarenbegroting een negatieve fluctuatie wordt geëffend door een beperkte onttrekking uit één of meerdere reserves. | |
Toelichting status activiteit | ||
1.2 - De dekking voor de 3 decentralisaties wordt nader uitgewerkt | Met de perspectiefnota is gekozen voor de uitwerking van variant 2+ in het Sociaal Domein. Variant 2+ houdt in dat de bestaande gemeente Noordoostpolder niet kiest voor budgetneutraliteit voor de drie decentralisaties, waarbij budgetneutraliteit wordt gedefinieerd als dat er niet meer lasten voor de drie gedecentraliseerde taken mogen worden begroot dan er middelen via de algemene uitkering voor worden ontvangen. De raad heeft er wel voor gekozen de omvang van de budgetten minder te laten groeien dan op basis van autonome groei en loon- en prijscompensatie voor de komende meerjarenbegroting wordt verwacht. De definitieve keuze voor de invulling van de budgetten voor de begroting 2021 – 2024 vindt plaats in de raadvergadering van 9 november. Een verdere toelichting over de keuze voor variant 2+ in het Sociaal Domein wordt gegeven in programma 6. | |
Toelichting status activiteit | ||
De activiteit ligt op schema. Echter, of de uitwerking van 'Grip op het sociaal domein' voor heel 2022 en de jaren daarna conform gerealiseerd kan worden, wordt mede bepaald door niet door de gemeente beïnvloedbare factoren (o.a. aantallen inwoners die zorg nodig hebben, de prijs van de zorg). | ||
1.3 - De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de (meerjaren) programmabegroting | De meicirculaire wordt gebruikt voor het opstellen van de begroting, tenzij substantiële verlagingen of verhogingen in de september-circulaire worden gepresenteerd die het geheel aan gemeentelijke beleidsdoelen in een ander daglicht stelt. In de programmabegroting 2021-2024 is de septembercirculaire 2020 verwerkt. | |
Toelichting status activiteit | ||
1.4 - In de (meerjaren)programma-begroting worden geen stelposten opgenomen | In de begroting worden geen stelposten opgenomen, tenzij deze in voldoende mate zijn gemotiveerd en onderbouwd. | |
Toelichting status activiteit | ||
1.5 - Jaarlijks wordt bezien hoe de lasten en baten worden geraamd die door de omgevingswet worden geraakt | In de begroting 2021-2024 wordt de begroting structureel nog niet aangepast, incidenteel wel, om hiermee de initiële lasten te kunnen dekken. Op het moment dat helder is dat er structurele effecten zijn voor de baten en of lasten, wordt hiertoe een begrotings-wijzigingsvoorstel aan de gemeenteraad gedaan. | |
Toelichting status activiteit | ||
De invoering van de Omgevingswet is een half jaar uitgesteld. De begroting 2022 - 2025 zal hierop worden aangepast. |
Speerpunt 2 - Op een efficiënte manier gemeentelijke heffingen innen
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
1.6 - Migratie van waardering van de inhoud van woningen naar oppervlakte | De komende jaren zal moeten worden uitgekristalliseerd hoe met deze nieuwe landelijke norm de waardering zo nauwkeurig mogelijk kan plaatsvinden. | |
Toelichting status activiteit | ||
1.7 - Toewerken naar meer samenhang in de objectenadministratie | Dat betreft BAG (basisregistratie Adressen en Gebouwen), WOZ en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). | |
Toelichting status activiteit | ||
1.8 - Onderzoek naar beleid en lasten en baten van afval in relatie tot de kostendekkendheid en tarieven | Voor de begroting 2021 en verder zijn de lasten en baten op basis van het bestaande beleid volgens kostendekkendheid benaderd. In 2021 wordt gestart met een nieuwe manier van heffen van afvalstoffenheffing volgens een vast bedrag en een bedrag per lediging. | |
Toelichting status activiteit | ||
1.9 - We laten de lokale lasten niet meer stijgen dan de inflatie | De door het Rijk ingevoerde benchmark woonlasten vervangt de macronorm onroerende zaakbelasting (OZB). Ons beleid is om de OZB maximaal met de inflatie te laten stijgen, voor zover dat de macronorm van het Rijk niet overstijgt. Was de macronorm lager dan de inflatie dan werd de macronorm toegepast. Het Rijk past voor 2021 een inflatiecorrectie-percentage van +1,9% toe voor de opbrengsten van de OZB, wat resulteert in een grotere aftrek op de algemene uitkering door het Rijk. Het onverkort vasthouden aan het toepassen van de inflatiecorrectie van +1,8% op de OZB-tarieven zou een negatief effect hebben op de meerjarenbegroting. Om deze reden verhogen we de OZB-tarieven met +1,9%, naast de in de perspectiefnota opgenomen +1,0% vanwege de bezuinigings-opgave. De totale verhoging van de ozb-tarieven komt voor 2021 neer op +2,9%. | |
Toelichting status activiteit |
Speerpunt 3 - Planning & control producten digitaal presenteren
Activiteit(en) | Toelichting | |
---|---|---|
1.10 - Wij presenteren de planning & control documenten 2021 interactief op onze website https://noordoostpolder.pcportal.nl | We presenteren alle planning & Control documenten op de website. De website is via een portal interactief toegankelijk op alle devices voor alle producten van de begrotingscyclus. In 2021 zullen de producten en het portal verder worden ontwikkeld. | |
Toelichting status activiteit |